Diensten
Backgroundcheck
Haal ik de juiste bestuurders, werknemer(s) of functionarissen binnen?
Een onafhankelijk omgevingsgerichte screening levert bruikbare informatie op en geeft u – in combinatie met bijvoorbeeld uw eigen HRM-informatie – een solide basis om al dan niet over te gaan tot een aanstelling. Wij doen omgevingsgericht onderzoek naar personen en onderzoeken ook of er belangentegenstellingen en mogelijke strijdigheid van belangen kunnen ontstaan. Wij geven daarna ook eventuele oplossingsrichtingen aan.
Voorbeeld:
Uit een background-screening kan komen:
- Welke belangen mogelijk kunnen "schuren" met het belang van de organisatie
- Of reële integriteitsrisico’s bestaan, bijvoorbeeld vanwege bepaalde contacten of gedragingen
- Of bepaalde uitlatingen op sociale media (nog) tot vragen leiden op het terrein van integriteit
Cultuurscan
Hoe veilig en integer is uw organisatie?
Als u wilt weten hoe veilig uw medewerkers zich voelen in uw organisatie en wat u kunt daarin kunt verbeteren, zodat de prestaties verbeteren, is een preventieve scan een goed instrument. U weet wat er speelt binnen uw organisatie en hoe het (nog) sociaal veiliger kan.
Via onze cultuurscan halen wij ongeschreven regels, denkwijzen en gewoonten naar boven, maken deze inzichtelijk en meetbaar en maken wij een inschatting van de risico’s. Ook dragen wij oplossingen aan voor verbeteringen.
Voorbeeld:
Een cultuurscan maakt bijvoorbeeld duidelijk:
- Of en in hoeverre sprake is van een sociaal veilige omgeving
- Of en in hoeverre medewerkers fouten (durven) maken
- Of zij fouten (durven te) melden
- Aan wie zij fouten melden
- Of zij collega’s maar ook directie/bestuurders (durven) aanspreken op ongewenst gedrag
- Hoe zij ervaren hoe er met fouten en ongewenst gedrag wordt omgegaan
Governance en Intern regelgevend kader
Het regelmatig tegen het licht houden van de governance is belangrijk.
Bestaan er voldoende checks and balances en bestaat voldoende helderheid over taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Daarnaast is het van belang het interne regelwerk up-to-date te houden: vallen de juiste personen onder de reikwijdte van de regels en vallen de voor de organisatie belangrijke gedragingen eronder?
Voorbeelden:
- Gedragsregels (gedragscode)
- Bestuurs- of directiereglementen
- Andere reglementen ter voorkoming (en sanctionering van) ongewenst gedrag
- Eventueel tuchtregels
Wij bieden tegen gereduceerd tarief verschillende diensten als abonnement aan, zodat uw organisatie op het gebied van integriteit en veiligheid aan de laatste standaarden voldoet.
Grensoverschrijdend gedrag
Mensen in uw organisatie kunnen het slachtoffer worden van ongewenst gedrag in de persoonlijke levenssfeer. Het gepest worden is een bekend voorbeeld, maar ook vergaande gedragingen als ongewenste (seksuele) intimiteiten en intimidatie komen voor.
Voorbeelden van vragen binnen een organisatie:
- Er is bij een anonieme melding binnengekomen over seksueel grensoverschrijdend gedrag van een leidinggevende. Hoe om te gaan met deze melding en als sprake is van grensoverschrijdend gedrag, hoe moeten wij dan handelen?
- Bij de ondernemingsraad is geklaagd over een angstcultuur op een bepaalde afdeling. Werknemers zouden worden weggepest. Is deze bewering juist en wat kunnen wij dan het beste doen?
Financieel wangedrag
Uw organisatie kan het slachtoffer worden van interne fraude, diefstal of corruptie. Bedrijfseconomische schade kan ook ontstaan door handelingen in strijd met non-concurrentiebedingen, ziekteverzuimbepalingen, misbruik van bedrijfsmiddelen en –faciliteiten, excessief declaratiegedrag, zich niet houden aan wet en regelgeving waaronder ook interne regels.
De onderzoekers kennen de geldende normen en weten hoe deze dienen te worden uitgelegd.
Voorbeelden van vragen binnen een organisatie:
- Er zijn geruchten ontstaan over een ex-werknemer die bedrijfsgeheimen zou hebben ontfutseld en bezig is te starten met een concurrerend bedrijf. Is dit gerucht juist en wat kunnen wij nu het beste doen?
- Er is een klokkenluidersbrief binnengekomen waarin staat dat een ambtenaar zich schuldig maakt aan corruptie. Zijn de geruchten waar en hoe moeten we hiermee omgaan?
- Een medewerker van de financiële administratie heeft aangegeven dat interne procedureregels niet in acht worden genomen en zo kosten worden gemaskeerd. Hoe komen we er achter wat er aan de hand is, is dit gedrag ontoelaatbaar, hoe kunnen we nu en in de toekomst het beste handelen?
Misbruik van informatie
De schade aan uw organisatie gebeurt soms op minder zichtbare wijzen, zoals het bewust achterhouden van informatie, bewust mis-interpreteren van informatie en het verstrekken van vertrouwelijke informatie (het lekken van informatie) zoals het in strijd handelen met geheimhoudingsbepalingen, dan wel het manipuleren van informatie.
Voorbeelden van vragen binnen een organisatie:
- Een ambtenaar heeft volgens een collega bepaalde informatie achtergehouden voor de wethouder, wat moeten we nu doen?
- Er is vertrouwelijke informatie gelekt naar de media. Kunnen we erachter komen wie dit heeft gedaan en hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen?
- Op facebook zet iemand valse en misleidende berichten over een van onze bestuurders. Hij ondervindt hierdoor schade. Wat moeten wij nu doen?
Misbruik van bevoegdheden
Hierbij kunt u denken aan bevoordeling op positie (vriendjespolitiek) en uitgesteld ruilgedrag.
Voorbeelden van vragen binnen een organisatie:
- Er is een melding binnengekomen over vriendjespolitiek rond een bestuurder. Heeft de bestuurder wat fout gedaan en hoe moeten wij nu handelen en wat kunnen wij doen om dergelijke zaken in de toekomst te voorkomen?
- Een van onze managers heeft een opdracht verstrekt aan een familielid. Hierdoor is onrust ontstaan. Is dit gedrag toegestaan en hoe moeten wij (nu en in de toekomst) handelen?
Belangenverstrengeling
Soms staan bepaalde belangen in een gespannen relatie tot elkaar. Dit wil nog niet zeggen dat sprake is van belangenverstrengeling. Voor uw organisatie is het van belang te weten of er risico’s bestaan, wanneer belangen verstrengeld raken, hoe dit te voorkomen en hoe hiermee om te gaan, zowel preventief als reactief.
Voorbeelden van vragen binnen een organisatie:
- De bestuurder van een belangenvereniging heeft tevens een bedrijf dat evenementen organiseert. Hij wil nu dat zijn bedrijf alle bedrijfsevenementen gaat organiseren van de belangenvereniging. Is dit een probleem en hoe moeten wij hier mee omgaan?
- De vrouw van de manager vastgoed is interieurarchitect en heeft een plan ingediend om het kantoor te herinrichten. Hierdoor is onrust ontstaan. Hoe moeten wij hiermee omgaan en kunnen wij zulke zaken in de toekomst voorkomen?
Wij bieden tegen gereduceerd tarief verschillende diensten als abonnement aan, zodat uw organisatie op het gebied van integriteit en veiligheid aan de laatste standaarden voldoet.
Het verzorgen van (incompany) trainingen, workshops etc. op het gebied van integriteit en governance, en aansprakelijkheid. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk, schenken wij op een interactieve en positieve wijze aandacht aan verschillende onderwerpen die van belang zijn voor uw organisatie. Daarbij gaat het niet om het stampen van regels, maar leggen wij de focus op (inzicht in) gedrag en gedragsverandering. Daarvoor is het belangrijk om ook aandacht te schenken aan hoe, wanneer en door wie wordt ingegrepen.
De trainingen zijn interactief waarbij wij desgewenst gebruik maken van acteurs. Ook bieden wij trainingen op het gebied van internet, social media.
Het uitbesteden van klachten van medewerkers ontzorgt de organisatie van lastige en tijdrovende kwesties. Na onafhankelijk onderzoek geven wij de klager en de organisaties onderbouwd advies hoe met de klacht om te gaan.
Wij bieden tegen gereduceerd tarief verschillende diensten als abonnement aan, zodat uw organisatie op het gebied van integriteit en veiligheid aan de laatste standaarden voldoet.